Assalamualaikum wbt ^_^

"...ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram." (13:28)

Tuesday, April 17, 2012

Eh, dah dekat la!

Bismillahirrahmanirrahim....

"Telah semakin dekat kepada manusia perhitungan amal mereka, sedang mereka dalam keadaan lalai (dengan dunia), berpaling (dari akhirat). Setiap diturunkan kepada mereka ayat-ayat yang baru dari Tuhan, mereka mendengarnya sambil bermain-main, hati mereka dalam keadaan lalai...." (al-Anbiya' 21:1-3)

ok, ayat di atas ini benar-benar akan membuatkan kita tersentak. Allah telah memulakan satu surah dengan kata-kata yang nak menyedarkan diri kita yang leka.

"eh, korang ni tau x?masa dah nak abes ni! dah nak mati dah. dah nak kiamat dah"

lebih kurang gitulah bunyinya kalo disebut dalam bahasa kita sehari2..
situasi yang boleh dibayang, macam kita tengah dok bermalas-malasan atas katil, tgh tunggu nak g kelas. then tiba-tiba, ada kawan kita yang prihatin ni buka pintu dengan tiba-tiba dan cakap, "eh, xnak g kelas lagi ke?dah lambat giler ni. jam dinding tu mati la.." dalam situasi tu, mesti kita akan terkejut. adrenalin akan mengalir tiba-tiba dalam darah. ALAMAK!

 Allah memang maha penyayang. tidak akan jadikan kiamat tanpa warning. banyak peringatan yang Allah bagi. cuma kita je yang bila baca ayat-ayat Allah pasal kiamat, tidak ada perasaan kecut pun. rasa macam kiamat tu  jauh lagi. padahal peristiwa yang maha besar tu, dah xlama lagi pun. ayat ni turun 1400 tahun lalu. sekarang ni, xtau la macamana dekat lagi kan.

sama-sama kita muhasabah.

**terkejut pagi ni tgk tarikh exam yang cuma tinggal 5 hari lagi. xmenyempat nak countdown. ni la akibat lupa nk tgk kalendar huhu..doakan saya sahabat-sahabatku sayang.

No comments:

Post a Comment